A közösségi média révén szinte a fénysebességnél is gyorsabban terjednek a különféle diétás (csoda)módszerek, amelyek hitelessége, szakmaisága, s egyben biztonságossága is erősen megkérdőjelezhető. A különböző témákban posztoló influenszereknél is gyakran megjelennek az ilyen jellegű termékek hirdetései. Vajon mennyire biztonságos őket e téren is követni?
KIT NEVEZÜNK INFLUENSZERNEK?
Az influencer/influenszer szó az angol „to influence” kifejezésből ered, amelynek a jelentése: hatást gyakorol, befolyásol. Influenszer lehet bárki, aki rendelkezik azon képességgel, hogy hatással legyen mások vásárlási döntéseire, szokásaira a (vélt vagy valós) szakértelme, tudása, pozíciója vagy kapcsolatai alapján.
A pontos megfogalmazás szerint az influencer/véleményvezér “olyan, a digitális környezetben befolyás gyakorlására, fogyasztói vélemény formálására képes személy, aki akár eseti partnerként, akár dedikált márkanagykövetként online tartalmat tesz közzé saját weboldalán, közösségi média oldalán, esetleg egyéb online platformon, függetlenül attól, hogy a tartalom a sajátja vagy vendégbejegyzés; a legtöbb esetben a véleményvezér elkötelezett követőbázissal rendelkezik. Ideértendő egyebek mellett a közszereplő, de az – akár kiskorú – youtuber, blogger, vlogger egyéb online tartalmakat (így például Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Snapchat bejegyzések) közzétevő személy is.” Az utóbbi időben már a TikTok platformja is becsatlakozott ebbe a sorba.
A reklámokat – részben – felváltotta az influenszermarketing.
Hiába próbálják sokan elkerülni a reklámokat, gyakran akkor is találkoznak ezekkel, amikor csak kedvtelésből görgetik valamelyik közösségi média profiljuk üzenőfalát. Ekkor ugyanis olyan posztok, sztorik (24 óra múlva eltűnő posztok) is szembe jöhetnek, amelyeket egy általuk kedvelt, követett influenszer tett közzé. Időről időre azt is észrevehetjük, hogy azok az influenszerek is elkezdenek étkezési tippeket megosztani, zömmel saját élményeik, tapasztalataik alapján, akik alapvetően nem jártasak ezen a területen (például írók, színészek, zenészek…). Részben oka lehet ennek az is, hogy szeretnének megfelelni a követőik kíváncsiságának, s közzé teszik, mit esznek, mivel fogytak le, milyen termék segítségével (?) gyógyultak meg egy betegségből, vagy csak lettek jobban. Ezek a nem reklám, csak ajánlás jellegű posztok, amikor a termékek, diétás módszerek tulajdonosai nem fizettek a megjelenéséért.
Másik esetről beszélünk, amikor már valóban pénzügyi tranzakció és precíz szerződés szabályozza a tartalmat. A fizetett termékelhelyezésben már szerepelnie kell a reklám, hirdetés, stb. szavaknak, aktuálisan követve a reklámtörvény pontos előírásait (ami időnként változhat). Ilyenkor a követők már jobban tisztában lehetnek azzal, hogy szponzorált posztról van szó, s talán más szemmel tekintenek rá. De sokakat, a megfelelő egészségügyi háttértudás hiányosságai esetén ez sem tántorít el attól, hogy akár készpénznek vegyék a követett profil által közzétett tartalom hitelességét, ami jelent esetben tényleg a bőrükre, egészségükre megy.
MIÉRT PROBLÉMÁS, HA EGY INFLUENSZER DIÉTÁS TANÁCSAIT KÖVETJÜK?
Bármely esetről legyen is szó, ha egy nagy követőszámú vagy éppenséggel a követőtábora szemében valamiféle tekintélynek számító influenszer egészségügyi, dietetikai, orvosi tudás hiányában tesz közzé rendszeresen vagy alkalmanként táplálkozást, életmódot, egészséget érintő témákban tartalmakat, annak meg lehet a kockázata.
Elég egy pontatlan fogalmazás, félreérthető üzenet, vagy a kizárólag saját tapasztalaton, s nem orvosi evidencián alapuló kijelentés, s máris sok ezer, akár tízezer vagy több emberhez jut el a téves információ. Ami akár káros is lehet, főleg, ha ez alapján változtat valaki drasztikus módon a saját étrendjén, kezd bele valamilyen felesleges diétába, vásárol meg valamilyen kétes értékű diétás terméket, étrend-kiegészítőt, hagyja el az orvosi kezelést, gyógyszereket, stb. Gondoljunk csak bele, hogy egy cukorbeteg, vesebeteg, daganatos beteg vagy éppen egy fogyni vágyó mennyire sérülékeny ebből a szempontból, hiszen van az a pont, amikor valóban bármit megtenne, megvenne, csakhogy egészségesebb lehessen, de milyen áron?!
Alaposan gondoljuk át, kinek a tanácsait fogadjuk meg az étrendünk alakításában!
Sajnos, nincs törvényileg kellően szabályozva, ki adhat táplálkozási tanácsot, így igen nehéz küzdeni a megtévesztő, gyakran csak üzleti érdekből közzétett posztokkal, tanácsokkal szemben. A legtöbb, amit tehetünk, hogy vagy megfelelő egészségügyi alaptudásra teszünk szert (anatómia, élettan, biológia terén), s alaposan utánajárunk minden, az egészségünket érintő információnak (ami nem kevés időt, energiát és pénzt is igényel), vagy eleve olyan szakemberekhez fordulunk (táplálkozást érintő kérdésekben a felsőfokú végzettséggel rendelkező dietetikusokhoz), akik a témában megfelelő szakvégzettséggel, tapasztalattal rendelkeznek, s üzlet érdekektől mentesen, etikus hozzáállással, átlátható módon dolgoznak az adott szakterületen. A saját egészségünk a tét! No, és persze a pénztárcánk is.
Schmidt Judit dietetikus (Youteefool)
2022. szeptember 12.
Források:
Influencers. http://www.businessdictionary.com/definition/influencers.html
Gazdasági Versenyhivatal: #GVH#Megfeleles#Velemenyvezer.https://www.gvh.hu/data/cms1037278/aktualis_hirek_gvh_megfeleles_velemenyvezer_2017_11_20.pdf
Influencer Magazin. 2017. október, 1. szám. SAKKOM Interaktív Kft. https://sakkom.hu/downlaoads/influencer-magazin-online-sakkom-interaktiv.pdf
Kapcsolódó olvasnivaló: