Vendégvárás okosan

Bár az idei karácsony, szilveszter biztosan más lesz, mint amit megszoktunk. Ha azonban odafigyelünk az ünnepek előtti és alatti biztonságunkra, akkor remélhetőleg megvendégelhetjük szeretteinket, vagy ők láthatnak vendégül minket. Hogy csinálhatjuk “okosan”, egészségesen a vendégvárást? Ehhez adok most pár tippet.

  • Tervezz!

Sokat segít a menü kontroll alatt tartásában, ha előre megtervezzük. Persze nem feltétlenül csak az ünnepi főétkezést, hanem a többi étkezést is. Mit eszünk a megelőző napokban, mit eszünk a két ünnep között – hiszen nem szerencsés, ha egy hétig csak ünnepelünk. Az ünnepi ebédeken, vacsorákon kívüli étkezéseket is gondoljuk át – könnyű szendvicsreggelik, zöldséges, gyümölcsös, joghurtos tízóraik és uzsonnák, gazdag levesek vagy saláták vacsorára. Ne szálljunk el a mennyiségekkel se – maradjunk bátran a normális alapanyag-mennyiségeknél. Azaz, ha csak pl. egy négy fős család ünnepel együtt Szenteste, akkor felesleges arra két kg hússal készülni. 

Annak érdekében pedig, hogy ne kelljen az utolsó pillanatban kapkodni a vásárlással, előre megveheted és lefagyaszthatod a húst, halat. A hüvelyesek nagyon sokáig elállnak a spájzban, és egyes zöldségeket, mint pl. cékla, édesburgonya, sütőtök, hagyományos burgonya, gyökérzöldségek is beszerezhetsz előre.

  • Ne stresszeld túl!

Tudom, hogy ez elsősorban nem dietetikai kérdés, de szerintem teljesen felesleges ezerféle süteményt, sósat is és édeset is készíteni, és melléjük még egy gazdag hidegtálat is összeállítani, hogy nehogy véletlenül valaki éhen maradjon. Ha nem csak uzsonnaidőre jönnek a vendégek, hanem ebédre/vacsorára is, akkor főleg nem kell túlteljesíteni mennyiségi kérdésben. Sőt, az sem az ördögtől való, hogy mi csináljuk a levest/főételt, ők pedig hozzák a desszertet.

  • Legyen könnyű az ebéd!

Nem kell, hogy az ünnepi asztal zsírtól roskadozzon, különösen akkor nem, ha már nem az első ünnepi napon vagytok. Egy könnyű, különleges ízesítésű zöldségkrémleves, egy fűszeres, kevés zsiradékon, akár sütőzacskóban sült zsírszegény sült (pl. egészben sült csirke), mellette egy adag tepsiben sült zöldség (édesburgonya, cékla, cukkini, gomba stb.), vagy egy nagy adag friss saláta (pl. narancslével, balzsamecettel ízesítve) tökéletes ünnepi fogások. Ha pedig szerepet szánnál a hagyományosabb fogásoknak is, akkor a halászlé mellé nem kell két karéj kenyér, a töltött káposztához sem egy fél doboz tejföl, és a halat is megsütheted bő olaj helyett sütőben, és kísérheted sok-sok zöldséggel.

  • Újíts be sütifronton!

Ha nyitott vagy az újra, akkor bátran újíts be sütifronton! Különlegesen, igazán ünnepien tálalhatók a réteges pohárkrémek, amik alapja lehet egy túrós-joghurtos keverék (még tészta sem kell bele!), ízesítésnek pedig különféle gyümölcsös krémek – akár mandarinos, narancsos, akár fagyasztott gyümölcsből készített színes gyümölcsmártásos. Az ünnepi hangulat fokozása érdekében ízesítsd ezeket fahéjjal, gyömbérrel, édesítsd kevés mézzel, édesítővel. Kitűnő “csokis” krémek készíthetőek avokádóból, kakaóporból, cukor helyett banánnal édesítve – ezeket is érdemes kipróbálni. Sós sütiknél a mérték legyen a lényeg, az alaptésztához használj teljes kiőrlésű lisztet. De meglepheted a vendégeidet sós süti helyett zöldséghasábokkal és izgalmas mártogatósokkal (pl. fetakrém, hummusz, paradicsomos salsa, fűszeres joghurt stb.) is.

  • Tarts mértéket az alkohollal!

Természetesen ér koccintani az ünnepet vagy az újévet köszöntve, de nem kötelező mindenhol, mindig inni egy-egy alkoholos italt. Várjuk vendégeinket különleges teákkal, forró gyümölcsös limonádéval. 

Bodon Judit dietetikus

COVID-rehab étrend

COVID-rehab étrend

Egy éve már, hogy itthon is azonosították az első COVID19 beteget. A vírus azóta is nagyon erős...

read more
Share This