Kulcskérdés kánikulában – megfelelő folyadékfogyasztás a kiszáradás ellen

Idén is túl vagyunk már pár hőhullámon, és még hol van a nyár vége! Mindenkinek megvan a maga stratégiája arra, hogy miként birkózik meg az extrém meleggel – van, aki többször zuhanyzik, van, aki légkondit használ, mások minimális időt töltenek a szabadban. Amire azonban mindenkinek figyelnie kellene a saját egészsége érdekében, az a megfelelő folyadékfogyasztás.

Normál esetben napi ajánlott folyadékmennyiség 2-2,5 l, addig kánikulába ennél többre van szükségünk, nap 2,5-3 l-re. Ha erre nem figyelünk oda, akkor akár a kiszáradás veszélye is felmerülhet. Fokozott veszélynek vannak kitéve a csecsemők, a kisgyerekek és az idősek, de tévhit, hogy csak ők száradhatnak ki. Ha délutánra már fáj a fejünk, ingerültek vagyunk, rossz a közérzetünk, szédülünk, koncentrációzavarunk van, akkor gondoljunk arra, hogy vajon ittunk-e aznap eleget?

Hogy tudjuk a fentieket elkerülni?

Igyunk egész nap!

Ne essünk abba a hibába, hogy délután kettőkor arra eszmélünk, hogy ma még nem ittunk semmit. Vigyünk rendszert a folyadékfogyasztásunkba: kezdjük a napot egy pohár vízzel, és legyen nálunk mindig egy újratölthető palack – és töltsük is mindig újra! Figyeljük a mennyiséget, délután már ne a reggeli töltést fogyasszuk! 

Ne várjuk meg, míg szomjasak leszünk!

Amikor a szervezetünk már szomjúságot jelez, akkor valójában már egy kicsit megkéstünk a folyadékbevitellel. Ne gyúrjunk arra, hogy “kibírjuk”, ne igyunk csak pár kortyot a csapból – legyünk tudatosak, ne várjuk meg, amíg jelez a szervezetünk, hanem biztosítsuk neki a folyamatos folyadékellátást. 

Ha unjuk a vizet – variáljunk

Sokan vannak, akik nem tudnak naponta ekkora mennyiségben vizet meginni. Nagy meleg esetén ezen ne akadjunk fenn, sokkal fontosabb, hogy eleget igyunk. A víz mellett elsősorban hozzáadott cukor-mentes folyadékokat fogyasszunk: ez lehet cukormentes, friss fűszernövényekkel feldobott limonádé, frissen préselt vagy boltban beszerezhető 100%-os gyümölcs- vagy zöldséglé – akár hígítva is, és mértékkel cukormentes üdítőital, smoothie, turmix, tea.Elkészíthetjük saját, gyümölcstea alapú „jeges teánkat” is, amit jégkockába zárt gyümölcsökkel, fűszerekkel még izgalmasabbá tehetünk. 

Akármilyen jól is esik egy hideg fröccs vagy sör, az alkoholos italok sem alkalmasak a szomjoltásra, az alkohol önmagában is kiszáradáshoz vezethet. 

Sportoljunk ésszel!

A fizikai aktivitás fokozott folyadék- és ásványianyagleadással jár, ezért ha nyáron edzünk, akkor ezeket a fentiek mellett pluszban kell pótolni. Ha tehetjük a hűvösebb napszakokban (reggel/este) mozogjunk, és legyünk észnél, ne a hőségben akarjuk a személyes rekordjainkat megdönteni. 

Bodon Judit dietetikus

Share This