KARÁCSONYI MENÜ: HAGYOMÁNYOS ÉS GYOMOR- ÉS “VÉRCUKORBARÁT” VÁLTOZATBAN

A karácsony a szeretet ünnepe, de a legtöbben talán mégis elsősorban a sok ünnepi finomság miatt (is) várják az év ezen időszakát. A hagyományos karácsonyi menü azoknak is megvalósítható, akik ilyenkor is igyekeznek odafigyelni az ízletes, ám mértéktartó étkezésre.

Minden családban kicsit másképp alakul a karácsonyi menü, bár kétségtelen, hogy számos klasszikus, hagyományos recept is szerepel benne, amelyek szinte csak ilyenkor kerülnek az asztalra. Elég, ha csak a halászlére, a rántott halra (persze burgonyasalátával), a töltött káposztára, vagy éppen a diós/mákos bejglire, a mákos gubára, a mézeskalácsra, vagy a zserbóra gondolunk. Igazi ajándék, ha még a nagyszülők maguk készítik a finomságokat, vagy az ő, generációkon átívelő családi receptjük kerül elő a titkos rejtekhelyéről.

Az emésztőrendszerünk is nagy munkára készül

Nem éppen gyomorkímélő ételekről beszélünk, amelyek igen csak megterhelhetik az emésztőrendszerünket. Különösen, hogy több napon át tart a trakta, több helyre is ellátogatunk az ünnepek során. Mindenhol bőséges a lakoma, nehéz visszautasítani a kedves kínálást. Majd a végén gyakori a gyomorrontás, puffadás, gyomorégés… Sokak számára azonban ez a diétájuk átmeneti megszegését is jelentheti, ami még nem dönti romba természetesen az egész éves odafigyelést.

Hagyományos receptek kis csavarral

A cukorbetegeknek külön kihívást jelenthet a karácsony, mivel nehezebb lehet ilyenkor nyomonkövetni az elfogyasztott szénhidrátmennyiséget, ami a vércukorszintjük kiugrásában is meglátszik. Ugyanakkor nem szükséges, hogy lemondásokkal teljen az ünnep, mivel számos étel néhány apróbb módosítással átalakítható oly módon, hogy a módosított szénhidráttartalmú étrend esetén is jó ízűen elfogyasztható legyen. A bűntudatnak nincs helye a tányéron karácsonykor sem.

Lássunk egy módosított összetételű, gyomorkímélő és csökkentett energia-, tápanyagtartalmú karácsonyi menüt!

Az eredeti receptek, hagyományos módszerrel és összetevőkkel:

Rántott ponty olajban sütve

Energia: 456 kcal
Szénhidrát: 22 g
Fehérje: 22 g
Zsír: 30 g
Rost: 1 g

Majonézes burgonyasaláta

Energia: 451 kcal
Szénhidrát: 41 g
Fehérje: 7 g
Zsír: 27 g
Rost: 5 g

Mákos guba gazdagon

Energia: 793 kcal
Szénhidrát: 105 g
(Ebből cukor: 57 g)
Fehérje: 26 g
Zsír: 27 g
Rost: 4 g

Átalakított receptek:

Rántott ponty tepsiben sütve

Fele annyi olajjal, sütőben sütve, sima liszt helyett teljes kiőrlésű liszttel készült.

Energia: 374 kcal
Szénhidrát: 22 g
Fehérje: 22 g
Zsír: 21 g
Rost: 2 g

Light majonézes-joghurtos burgonyasaláta – Fél adag

Tejföl helyett joghurttal, majonéz helyett light majonézzel készült.

Energia: 304 kcal
Szénhidrát: 43 g
Fehérje: 7 g
Zsír: 9 g
Rost: 5 g

Almás savanyú káposzta saláta cukor nélkül

A köret másik fele helyére egy savanyúság került.

Energia: 45 kcal
Szénhidrát: 8 g (Ebből cukor: 4 g)
Fehérje: 2 g
Zsír: 0 g
Rost: 6 g

Mákosguba édesítőszerrel- Fél adag

Cukor helyett eritrittel, valamint a tojásos-tejfölös mártás nélkül készült.

Energia: 227 kcal
Szénhidrát: 26 g (Ebből cukor: 3 g)
Fehérje: 9 g
Zsír: 9 g
Rost: 2 g

Schmidt Judit dietetikus (Youteefool)

2021.12.20.

A MEDITERRÁN DIÉTA

A MEDITERRÁN DIÉTA

A tudomány mai állása szerint az évezredes hagyományokkal rendelkező mediterrán diéta a világ...

read more
SUPERFOODOK! LÉTEZNEK?

SUPERFOODOK! LÉTEZNEK?

A táplálkozás egy nagyon fontos kérdés, ráadásul a táplálkozás-tudomány naponta változik, ezért...

read more
Share This