JOJÓ-EFFEKTUS – AVAGY A ROSSZUL MEGVÁLASZTOTT DIÉTÁK EREDMÉNYE

Januárban mindent ellepnek a különböző, rövid távon gyors eredményeket ígérő, fogyókúrás reklámok. Az ember azt sem tudja, hova nézzen, próbálja kiválasztani azt, amit valaki más már nagyon ajánlott, vagy amiről azt gondolja, hogy a legkönnyebben be tudja tartani. 

Bele is vágunk, meg is csináljuk a kiírt programot, lejjebb is ugrik pár értéket a mérleg nyelve, majd, amikor vége az előírt programnak, akármennyire is eltökéltek vagyunk, lassan, de biztosan visszakúsznak a régi szokásaink, és vele együtt az ideiglenesen eltűnt kilók is. Jó esetben, csak annyi plusz kilónk lesz, mint a program előtt volt, de nem ritka, hogy még annál többet is szedünk vissza. Ez az ún. jojó-effektus. 

Mi áll ennek a jelenségnek a hátterében?

Először is, ahogy a fenti bekezdésből is kitűnik, valójában nem változtattuk meg az étkezési, életmódbeli szokásainkat. Semmit nem tanultunk arról, hogy miként fogyhatnánk egészségesen, tartósan, hogy milyen szokásokat kell kialakítani ahhoz, hogy az eredmények stabilan jöjjenek, és a fogyásunk hosszú távon fenntartható legyen. Hiába iszunk négy hétig minden reggel valamilyen shake-t, és eszünk fehérjeszeletet vacsora helyett – ha letelik a négy hét, nincs további iránymutatás, és biztosan visszatérnek a régi szokásaink, hiszen ezért szokások. Ezek pedig olyan régi szokások, amelyek a túlsúlyunkhoz vezettek, így most sem lesz ez másként.

És mit teszünk általában ilyenkor? Látva a visszakúszott kilókat megrémülünk/kudarc élményünk lesz – és egy újabb, másik gyors eredményeket ígérő diétába fogunk. Természetesen ennek sem lesz más eredménye. Ezt a “kört” akár évente többször is megfutjuk, a súlyunk ennek köszönhetően pedig fel-le ingadozik (inkább fel, mint le), azaz “jojózik”. Ez a jojóeffektus.

E folyamat során az anyagcserénk, a szervezetünk energiafelhasználása lelassul. A hirtelen, gyors (egyébként nem zsírszövetből, hanem vízből, és izomból történő) testtömeg-csökkenést követően az újra visszaálló magasabb energiabevitelből a szervezetünk már többet raktároz el, így készülve fel a potenciálisan várható újabb “éhezési” periódusra. Ezért fordulhat elő, hogy többet hízunk vissza egy-egy ilyen fogyókúra-program után, mint amennyitől látszólag megszabadultunk.

Hogy kerülhetjük ezt el?

A testtömegünk jojózását úgy kerülhetjük el, ha nem egyik fogyókúraprogramból ugrunk a másikba, hanem életmódváltásba kezdünk, amelynek célja a hízáshoz vezető étrendi és egyéb életmódbeli szokásaink megváltoztatása. Nem ideiglenesen, hanem tartósan – az életünk végéig szólóan. Ehhez pedig – étrendi téren – megfelelő, dietetikus által összeállított étrendi javaslatok szükségesek, amelyek hosszú távon fenntarthatóak, emelett szélsőségektől mentesek, és az egészségi állapot visszaállítása/megőrzése mellett segítik a testtömeg csökkenését. A dietetikus segít abban is, hogy az elért testtömeget hogy tudjuk hosszú távon is fenntartani. A dietetikus mellett szükség lehet edzőre, aki személyre szabja a fizikai aktivitásunk tempóját, intenzitását, fajtáját, fokozatosságát, illetve pszichológusi segítségre is, ha az egészségtelen szokásaink megváltoztatásának pszichés akadályai vannak.

A tartós eredményeket elérő, az egészségünket szolgáló, kiegyensúlyozott testtömegcsökkentés nem történik meg 1-2 hónap alatt. Türelem kell hozzá, kitartás, és a megfelelő szakemberek segítsége.

Bodon Judit dietetikus

COVID-rehab étrend

COVID-rehab étrend

Egy éve már, hogy itthon is azonosították az első COVID19 beteget. A vírus azóta is nagyon erős...

read more
Share This