Itt a nyár, a strandszezon – ezekre figyelj, ha szeretnél normálisan étkezni a vakációd alatt is

Végre itt a nyár, és úgy tűnik, hogy lesz is lehetőségünk nyaralni menni. Sokunknál a nyári pihenés szerves részei a hazai sztenderd “strandételek”: a lángos, a hekk, a palacsinta, a gyros, a sült krumpli, a kürtőskalács, a fagyi és a jégkrém. Ezek az ételek azonban nem a könnyedségükről híresek, úgyhogy ha nem szeretnénk a vakáció alatt elnehezülni, akkor az alábbiakat érdemes megfontolni.

Főzzünk magunk!

Persze nem kell minden nap, minden étkezésre. De sokat könnyíthetünk a menünkön, ha nem mindig a strandbüfékben költjük el az ebédünket és a vacsoránkat is. Ennek a megoldásnak a pénztárcánk is örülni fog, persze ehhez alapfeltétel, hogy a szálláson legyen lehetőségünk legalább egyszerűbb ételeket elkészíteni. 

Ilyenkor könnyen emészthető ételeket főzzünk: frissen sülteket zsírszegény húsrészekből, salátákat (persze majonéz nélkül), sokzöldséges tészta- vagy bulgursalátákat.

Vigyünk ételt a strandra is!

Ha van egy jó hűtőtáskánk, akkor készíthetünk magunknak ételt a strandra is. Készüljünk könnyű szendvicsekkel, külön dobozba tárolt friss zöldségekkel (pl. paprika, uborka, paradicsom, sárgarépa), gyümölcsökkel (pl. alma, cseresznye, ribizli, keményebb őszibarack, sárgabarack, áfonya, felkockázott dinnyék). Jobban is esnek ezek a frissítő ételek, amikor farkaséhesen kijövünk a vízből, mintha minden kör után sült krumplival, fagyival, kürtőskaláccsal próbálnánk csillapítani az éhségünket. Szintén jól jöhet ilyenkor egy adag dióféle, mandula, aszalt gyümölcsök, diákcsemege.

Válasszuk a könnyebbet!

Ha szeretjük a lángost, a sült kolbászt, a sült hekket, a babgulyást, a pizzát akkor természetesen ehetünk a nyaralás alatt, de ne együnk ilyen nehéz ételeket minden nap. Hamburger, pizza helyett ehetünk pl. egy csirke-/pulykagyrost salátával, a tejszínes gyümölcsleves helyett együnk inkább friss gyümölcsöt – akár desszertnek is. Lángosból sem kötelező tejfölös-sajtosat választani, egy igazán jó lángos kevés sóval, esetleg fokhagymával érvényesül a legjobban.

Válasszunk a büfében salátát!

Ma már sok büfében a klasszikusok mellett kibővült a kínálat egyszerűbb salátákkal is. Válasszuk ezeket a főételeink mellé, akár pl. a sültkrumpli helyett is. Ha hagyományosabb a büfé kínálata, akkor egy uborka/paradicsomsaláta, kovászos uborka is teljesen jó megoldás a zöldségbevitelre. Ugyan nem saláta, de kisétkezésre pl.tökéletes strandmegoldás a főtt kukorica – attól biztosan nem fogunk egész délutánra kidőlni.

Kérjünk kisebb adagot!

Sok büfében van lehetőség zóna-, vagy gyerekadag rendelésére. Tisztában vagyok azzal, hogy ilyen esetekben nem arányosan csökken az étel ára, és ez sokakat zavar, de érdemes ezt abból a szempontból nézni inkább, hogy kinek lesz jó, ha többet eszünk, mint amennyit szeretnénk, mint amennyi jól esik? Csak azért, mert kifizettük, nem érdemes túlenni magunkat. 

Osztozzunk!

Nem tudom, hogy egyedül vagyok-e ezzel a helyzettel, de nekem alapvetően elég egy fél lángos is. A nyári melegben nem tudnék megenni egy egészet (én ráadásul tejföl és sajt nélkül szeretem) – ezért nálunk gyakori, hogy a kisebbik fiammal osztozunk. A sült hekket is megoszthatjuk másokkal – és a kenyér/krumpli mellett/helyett kérjünk hozzá salátát vagy nagyobb adag savanyúságot. A hamburger mellé sem kötelező kérni a sült krumplit, és inkább a sokzöldséges verziókat válasszuk, mint a suplasajtos, baconos szendvicseket. Szintén megosztható a pizza is – és nem csak a családi méretű. Egy normál adag pizza fele, plusz egy adag friss saláta is nagyon jó kombináció. Nem fogjuk megbánni, ha a kánikulában nem dönt le minket a lábunkról a túlevés miatti “kajakóma”. 

Az osztozás ráadásul jó lehetőség arra is, hogy kiküszöböljük a zóna-/gyerekadag nem arányosan csökkentett ára miatti rossz érzésünket, anélkül, hogy rosszullétig ennénk magunkat.

Tartsunk mértéket a desszertekkel is!

Palacsinta, gofri, kürtőskalács, fagyi, jégkrém, jégkása, vattacukor – a hazai strandok fix szereplői. Nehéz ezeknek ellenállni, hiszen folyton-folyvást beleütközünk a reklámtáblákba, színes jégkásakészítő gépekbe, a kürtőskalács illata pedig az egész strandot képes belengeni, a vattacukor születésénél pedig kevés izgalmasabb látvány van.

Egyszer-egyszer ezek is beleférhetnek, de arra ne készüljünk, hogy jól is lakunk tőlük. Inkább gyümölcsökben gondolkozzunk, ha édes ízre vágyunk. 

Ne felejtkezzünk meg a folyadékról!

A nyári melegben kiemelt fontosságú a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás – és ha lehet, ez leginkább VÍZ legyen, ne sör vagy fröccs, vagy cukrozott üdítőital. A szervezetünk hidratálására leginkább a víz alkalmas, ennek segítségével fogja tudni megfelelően kompenzálni a hőséget. A túlzott alkoholfogyasztás tönkreteheti a nyaralásunkat, hiszen nem fogjuk tudni úgy élvezni a lehetőségeket, mint józanul. Ilyenkor nagyobb a napszúrás, a balesetek, a sérülések veszélye is, ráadásul a másnapokkal egy ördögi körben találhatjuk magunkat.

Legyünk aktívak!

tervezzük úgy a nyaralásunkat, hogy legyen benne lehetőség sportolni, mozogni. Tollaslabda, biciklizés, úszás, kirándulás, kajakozás, SUP – ezek mind-mind jó ötletek. Lehetőleg persze ne a déli legnagyobb melegben álljunk neki mozogni, inkább reggel vagy a koraesti órákban.

Bodon Judit dietetikus

Share This