Így ismerheted fel az átverős fogyókúrás diétákat

Itt a január, és ezzel együtt a fogyásra, életmódváltásra vonatkozó fogadalmak és kampánytettek ideje. A különféle gyors eredményeket ígérő diéták reklámjait ilyenkor az sem tudja elkerülni, akit ez a téma nem érint, még a csapból is az folyik, hogy idén hogy is kellene ezt csinálni.

Mire figyeljünk ezeknél a diétáknál? HogyAN ismerhetjük fel, hogy mi az, amitől biztosan távol kell tartsuk magunkat?

Mindenekelőtt azt érdemes megérteni, hogy egy internetes cikk, egy alaposnak tűnő könyv – tartalmazzon bármilyen szimpatikusnak tűnő ötleteket – nem a mi helyzetünkre szabott. Hiszen sem a cikkek, sem az online ötletek, csoportok nem ismerik a mi életkörülményeinket, aktuális egészségi állapotunkat, anyagi lehetőségeinket, szokásainkat, munkarendünket. Ennek megfelelően ne várjuk el, hogy nekünk biztosan működni fognak.

Mindig nézzük meg, hogy kinek a tollából származik az adott diéta/javaslathalmaz! Ha az olvasott cikknek nem azonosítható be a szerzője, akkor azzal ne is foglalkozzunk. Ha a szerző ismert, nézzünk utána, hogy van-e releváns végzettsége. Ilyen releváns végzettség étrendi kérdésekben a dietetikus, sport kérdésekben egy megfelelő végzettséggel rendelkező edző, lelki/mentális kérdésekben pedig például egy pszichológus.

Ha a szerző nem rendelkezik beazonosítható, megfelelő végzettséggel, és nem kérdeztek meg szakembert, akkor nem valószínű, hogy az ajánlásoknak van alapjuk. Hiszen csak azért, mert valaki elolvasott mondjuk huszonhat könyvet a felhőkarcolók építéséről, még nem jelenti azt, hogy tud felhőkarcolót építeni. Ugyanígy igaz ez pl. a táplálkozástudomány szakterületén is – csak azért, mert valaki elolvasott pár könyvet, még nem válik szakértővé a témában – hiszen nagy valószínűséggel teljes mértékben hiányoznak a megértéshez, terápiás javaslatokhoz szükséges ismeretei (pl. anatómia, élettan, kórélettan, kémia, élelmiszer-, és tápanyagismeret stb.), szakmai tapasztalata.

Az természetesen nem várható el minden laikus olvasótól, hogy felismerje azokat az állításokat, amelyek ellentmondanak az emberi test valódi működésével. Ezért fontos, hogy hiteles forrásokból tájékozódjunk.

Ha első ránézésre úgy tűnik, hogy a megfelelő végzettséggel rendelkezik a diéta mögött álló szakember, akkor is szánjunk rá pár percet, hogy utánanézünk az interneten. Sajnos meglepően gyakori, hogy fiktív orvosokat, szakembereket neveznek ki egy-egy diéta mögé, vagy adott esetben egy valódi ember állít magáról valótlan végzettséget.

A másik fontos paramétere a felejtős diétáknak, ha kapcsolható hozzá olyan termék, amely nélkül a fogyás nem valósulhat meg. Azaz, ha úgy akarnak nekünk eladni egy fogyókúrás programot, hogy ahhoz meg kell vennünk valamilyen speciális, a hirdető által forgalmazott cseppet, port, szeletet, shake-et – lehetőleg jó pár hónapra előre. Ilyenkor mindig tegyük fel magunknak a kérdést, hogy rendben, megvesszük mondjuk a 3 hónapos programot minden kiegészítővel, de utána mi fog történni? Valójában ez alatt a program alatt miben változtak meg a szokásaink? Mennyivel változott a szemléletünk, milyen új lépéseket tettünk egészségünk hosszú távú megőrzése érdekében? Ezek a diétás programok egyszerű, praktikus megoldásoknak tűnhetnek, de semmilyen szinten nem nyújtanak tartós megoldást.

Tartsuk magunkat távol minden olyan diétától, amely rövid idő alatt ígér gyors fogyást (pl. két hét alatt mínusz tíz kiló). Ez az “eredmény” ugyanis egészségesen nem történhet meg, és semmilyen szinten nem tartható fenn.

Ha egy diéta tartalmaz olyan élelmiszereket, alapanyagokat, amelyek tiltottak, akkor is lapozzunk tovább! Sose felejtsük el, hogy hosszú távban gondolkozunk, nem kampányokban. Ennek megfelelően a józan ész kell, hogy vezérelje a döntéseinket, nem a tiltólisták.

Ha szeretnénk valódi, hasznos lépéseket tenni egészségünk megőrzése érdekében, akkor ne rövid távon gondolkozzunk. Jelöljünk ki kisebb részcélokat, és azok mentén haladjunk. Annak érdekében, hogy ezt a számunkra legalkalmasabb módon érhessük el, érdemes dietetikussal konzultálni, aki úgy tudja összeállítani a számunkra megfelelő étrendi javaslatokat, hogy figyelembe veszi az aktuális egészségi állapotunkat, az adott esetben már fennálló betegségeinket, életkörülményeinket, anyagi lehetőségeinket, ízlésünket.

Bodon Judit dietetikus

2022.01.10.

A BMI és korlátjai

A BMI és korlátjai

A BMI fogalmával valószínűleg már mindenki találkozott. A BMI a “body mass index”, azaz magyarul...

read more
Share This