Hogy vészeljük át az ünnepeket (avagy mennyire “baj”, ha pár napig össze-vissza eszünk)?

Hamarosan itt a karácsony, és az óév vége, ebben az időszakban sokak életében fontos tényezővé válik az étkezés. Akár azért, mert ünnepi ételeket készít, vagy mert vendégségről vendégségre jár, akár azért, mert két nap ünnepi étkezés után a harmadik nap már ételre sem bír nézni. Ebben az egy-két hétben gyakori, hogy felborul a megszokott étkezési rendünk, egy-egy laktatóbb reggeli vagy ebéd után előfordul, hogy kihagyjuk a következő étkezés(eke)t, vagy épp kicsúszik a vacsora, mert a délután során végigkóstoltuk a teljes sütikínálatot.

Még mielőtt valaki megijedne – nincs ezzel semmi baj. Ez teljesen életszerű helyzet, nem szükséges emiatt senkinek lelkiismeret-furdalást éreznie. Akkor sem, ha az összevissza étkezés már akár 24-e előtt megkezdődik, hiszen sokan ilyenkor futjuk az utolsó vásárlós, ajándékkeresős köröket.

Közhelynek hangzik, de ha valakinek kiegyensúlyozott az étrendje általánosságban, akkor nem ez az időszak fogja tartósan felborítani az étkezési szokásait.

Mire figyeljünk mégis, ha azt szeretnénk, hogy az összevisszaság ne viseljen meg minket nagyon?

  • Ha valaki egy alapbetegsége miatt merevebb étrendet követ, akkor sem kell túlstresszelni magunkat, ha most épp nem tudjuk teljes mértékben, százszázalékosan követni a szabályokat. (Ezen mondjuk amúgy sem érdemes stresszelni, mert tökéletes étrend nincs.) Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a stressz hatással van pl. a vérnyomásunkra, és a szénhidrátanyagcserénkre is. Stresszből pedig bőven jut az ünnepi készülődés idején, vagy akár az ünnepnapokon is, nem kell ezt még azzal is megfejelnünk, hogy este azon aggódunk, aznap vajon hány gramm szénhidráttal ettünk többet a “kelleténél”. 
  • Ha az ünnepi készülődés időszakában akár otthon, akár egy-egy pláza vagy hipermarket ebédlősorán ér minket az ebéd- vagy vacsoraidő, ha lehet válasszunk zöldséges ételeket. Ha húst eszünk hússal, és még egy kis besamelmártással, vagy minden nap “ezt csak gyorsan bekapom” felkiáltással pizzaszeletet eszünk, vagy hamburgermenüt, akkor ne lepődjünk meg, ha evés után elnehezülünk, ránk tör a kajakóma, neadjisten, még az ünnepek előtt túlterheljük az emésztőrendszerünket. Ez nem jelenti azt, hogy csak salátát vagy levest kell ennünk ebédre, de lehetőleg válasszunk olyan ételt, ételkombinációkat, amelyek nagy arányban tartalmaznak – lehetőleg nem rántott és nem csőben sütött – zöldségeket.
  • Ha egy-egy napon úgy érezzük, hogy már kora délutánra kimaxoltuk a gyomorkapacitásunkat, akkor bátran lassuljunk le, és hagyjunk ki akár egy-két étkezést. Senkinek nem érdeke, hogy rosszul legyünk, és aztán ne tudjunk részt venni az ünneplésben
  • Figyeljük a testünk jelzéseit, próbáljunk meg pihenőidőszakokat beilleszteni a napjainkba! Nem kell, hogy órákra ledőljünk a kanapéra (bár ha kívánjuk, és megtehetjük, akkor nyugodtan!), de egy 15-20 perces, lehetőleg képernyőnyomkodástól mentes “relaxációt” érdemes beillesztenünk minden nap. Üljünk le a fotelbe, igyunk egy teát vagy egy kávét, hallgassuk meg 3-4 kedvenc dalunkat, fejtsünk meg pár rejtvényt, olvassunk el egy fejezetet az aktuális könyvünkből, vagy csak bambuljunk ki az ablakon. 15-20 perc alatt a világ nem fog megállni nélkülünk, mi mégis újult erővel, csökkent stressz-szinttel indulhatunk neki a következő programnak, vagy akár a feladatainknak.
  • Figyeljünk a folyadékbevitelre! Hajlamosak vagyunk félvállról venni a folyadékbevitelt, pedig fontos szerepet tölt be a közérzetünkben is. Ha nem iszunk egy nap eleget, akkor ingerlékenyebbek leszünk, kevésbé tudunk koncentrálni, megfájdulhat a fejünk – és ettől csak még több lesz a stressz bennünk és a környezetünkben is. Ne rontsuk el a készülődést és az ünnepeket azzal, hogy elviselhetetlen fráterekké válunk!

Bodon Judit dietetikus

A BMI és korlátjai

A BMI és korlátjai

A BMI fogalmával valószínűleg már mindenki találkozott. A BMI a “body mass index”, azaz magyarul...

read more
Share This