Grillételek dietetikus szemmel – mit együnk, hogy készítsük el, és mire figyeljünk még a grillezés során?

Visszafordíthatatlanul elindult a grillszezon, kinek a kertben, kinek a közeli réten, kinek az erkélyen van lehetősége elkészíteni kedvenceit. Szerintem az alábbiakat érdemes megfontolni a grillezés során.

Mit együnk?

  • A grillpartik jellemző elemei a fűszeres, ízekben gazdag húsételek. Sokak kedvence pl. a sertéstarja, hiszen pont a zsírral átszövöttsége miatt lesz teltebb ízű, mint mondjuk egy csirkemell. Bátran válasszunk bármilyen húsrészt, amit szeretünk, hiszen ha egyébként normális, kiegyensúlyozott az étrendünk, akkor nem a hétvégi grillezésen elfogyasztott tarja vagy oldalas fogja tönkretenni az egészségünket. Süssük a húsételeket zsírszegényen: pl. ecsettel kenjük meg vékonyan a húsokat vagy a sütőfelületet olajjal. Ha előre bepácoltuk a húst, és a pácban volt olaj is, akkor nem is kell a sütéshez extra zsiradékot használni már ezen felül. Persze nem kötelező sertéshúst enni, egy megfelelően pácolt, akár nyársra húzott csirke-/pulykahúsrész, egy fóliában sütött pisztráng vagy lazacszelet is tökéletes megoldások.
  • Ha szeretjük vagy vegetáriánus vendégeket várunk, akkor grillezhetünk sajtot: gomolyát, camembert – isteni lesz mindegyik.
  • Nincs grillparti zöldség nélkül! A húsok fűszerességét, zsírtartalmát kompenzálhatjuk a grillezett vagy friss zöldségekkel, gombával. Akár nyársra is húzhatjuk ezeket magukban, akár húsokkal együtt, és grillezhetjük a zöldségeket fűszeres pácolás után, vagy süthetjük szaftosabbra alufóliabatyuban. Isteniek a grillezett cukkini, padlizsán, gomba, kaliforniai paprika, édeskömény, amelyeket sütés előtt ecsettel vagy olajspray-vel megkenhetünk vékonyan fokhagymás, fűszeres olíva- vagy más növényi olajjal és fogyaszthatjuk önálló köretként vagy salátaként friss zöldségekkel keverve. 
  • Szintén kötelező kellékei a grillpartiknak a saláták. Lehetőleg ne majonézes ételekben gondolkodjunk, hanem inkább könnyű, friss, szezonális zöldségekből összeállított salátákban. Kísérőnek fogyaszthatunk kenyeret, pitát, tortillát, különféle lepényeket – és tartsuk ilyenkor is fejben a tányérmodell elveit. Persze nem kell kiméricskélni, de ha lehet, akkor tálaláskor a salátáktól, zöldségektől legyen “púpos” a tányér, fogyasszunk ezekből bőségesen a hús-/halételek mellé. 
  • Desszertként inkább friss gyümölcsben, gyümölcssalátában gondolkodjunk, mint nehéz, krémes süteményekben. 
  • A grillezés tipikusan nyári elfoglaltság, ilyenkor a hőmérséklet is magas, úgyhogy mindenképpen figyeljünk oda arra, hogy eleget igyunk. Ha alkoholt fogyasztunk, akkor tartsunk mértéket, elsősorban ne azzal hidratáljunk. Vizet akkor is igyunk, ha egyébként sörrel vagy fröccsel kísérjük az ebédünket.

Mire figyeljünk még?

  • Amellett, hogy mit eszünk, arra is figyeljünk, hogy hogy készítjük el grillételeinket. Bár ezeknél az ételeknél kardinális kérdés az ún. pörzsanyagok képződése (azaz, amikor jól megpirul az étel), arra azért figyeljünk, hogy ne égessük feketére az ételeket.Ha túl magas hőfokon sütjük a húst vagy a halat, nagyobb eséllyel képződnek rákkeltő vegyületek. Várjuk ki türelemmel a parazsat!
  • Süssük át a húsételeinket, hiszen a nyers hús kiváló táptalaja a kórokozóknak. A csirke- és a pulykahúst mindig süssük át teljesen, kedvenc steaknek valónkat, rozénak szánt sertésszüzünket, tonhalsteakünket csak megbízható hentestől szerezzük be, és ne hagyjuk elöl a nyers húst a konyhapulton. Ha félig átsütve szeretjük a húst, akkor mindig frissen fogyasszuk, ne készítsük el előre.
  • A nyári kánikulában az ételeket csak az utolsó pillanatban vigyük ki a melegre, és mindig lefedve tartsuk!
  • Ügyeljünk arra, hogy ha az ételkészítéshez használt zsír lecseppen a parázsra, akkor fellángolhat, és ez fokozottan balesetveszélyes. Éghető tárgyaktól távol grillezzünk, és mindig figyelve arra, hogy csak megfelelően viselkedve közelítsük a forró grillt (pl. szaladgáló gyereket ne engedjünk oda). 
  • Takarítsuk le az eszközöket használat után, ha kihűltek! Fárasztó és unalmas feladat, de áldani fogjuk magunkat a következő grillezés előtt.

Bodon Judit dietetikus

Share This