Csalónapok az étrendünkben

Mindannyian találkoztunk már azzal a jelenséggel, hogy valaki “lazítva a diétáján” csalónapot tart. Megmondom őszintén, hogy én ettől a jelenségtől ki tudnék futni a világból, és most azt is elmondom, hogy miért.

Elsősorban azért, mert egy megfelelően összeállított, kiegyensúlyozott étrendben nincs szükség csalónapokra vagy csalóebédekre. Mivel alapvető célunk a hosszú távú fenntarthatóság, egy jó étrend rugalmas, ismer kompromisszumokat, és szélsőséges korlátozásoktól mentes. Ha pedig ez mind igaz rá, akkor érthető módon gyakorlatilag bármi belefér – figyelemmel persze arra, hogy mennyit eszünk a mértékkel fogyasztandó ételekből, és milyen gyakran. Tehát, ha pl. fogyókúrázunk, akkor érthető módon kerülendő a bő olajban sütött rántott hús gyakori fogyasztása – ez azonban nem jelenti azt, hogy ne férne bele havonta-kéthavonta egyszer – bár igaz, hogy valóban nem fér bele minden vasárnap. Ha megtanuljuk kevés olajjal, sütőben elkészíteni, és megállunk 1-2 kisebb szelet után, netalántán még a sok zöldségről sem felejtkezünk el mellette – akkor pedig biztosan jó úton haladunk a rugalmasság terén – anélkül, hogy ehhez a vasárnapot csalónappá kellene nyilvánítani. 

Ha azonban egy étrend szélsőségesen korlátozó, nem változatos, unalmas, nem alkalmazkodik a mi helyzetünkhöz, azaz nem személyre szabott – akkor nyilvánvalóan nem fogjuk tudni hosszú távon fenntartani. És lehet, hogy egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy egy héten már több a “csalónap”, mint a “diétás” – azaz rövidebb-hosszabb szenvedés után ugyanott vagyunk, ahol korábban, és még mindig nem tudjuk, hogy hogy csinálhatnánk jól, egészségesen, kiegyensúlyozottan.

Természetesen vannak olyan egészségügyi állapotok, betegségek, amelyekre tekintettel erős korlátozásokat kell beépítenünk az étrendünkbe, pl. cöliákia esetén a glutén elhagyása, tejfehérje-allergia esetén a tejtermékek elhagyása. Ezekben a helyzetekben azonban végképp nincs értelme csalónapról beszélni, hiszen ilyenkor – a korlátozandó alapanyagok tekintetében – semmilyen lehetőségünk nincs a “csalásra”.

Bodon Judit dietetikus

Share This