COVID-rehab étrend

Egy éve már, hogy itthon is azonosították az első COVID19 beteget. A vírus azóta is nagyon erős hatást gyakorol a mindennapjainkra. Nyilvánvalóan sokkal többet tudunk róla, mint egy éve ilyenkor, de az is biztos, hogy még mindig csak tanulunk erről a betegségről és következményeiről. 

Azt már tudjuk, hogy a COVID-19 betegségnek vannak akut, rövid távú tünetei, és hosszú távú szövődményei is. 

Mire figyeljünk az étrendünkben, hogy segítsük szervezetünk regenerációját?

  • Akár megfertőződtünk a vírussal, akár nem, arra nagyon figyeljünk oda, hogy kiegyensúlyozottan, egészségesen táplálkozzunk. 
  • Legyen megfelelő az energia- és tápanyagbevitelünk. Ne fogjunk semmilyen céllal sem fogyókúrás, szélsőséges energiatartalmú vagy egyes tápanyagokat korlátozó diétába, mert egy korlátozó, alacsony energiatartalmú, tápanyaghiányos étrend csak kárára lesz a szervezetünknek. Hiába sikerül pár kilótól megszabadulnunk, ha közben a szervezetünk védekezőképességét gyengítjük. 
  • Étkezzünk naponta 3-5 alkalommal. Ha fulladunk, köhögünk, jellemző ránk az általános étvágytalanság, akkor természetesen lehet ennél többször is, keveset, kisebb adagokban. Köhögés, szájszárazság esetén próbáljunk krémesebb, pépesebb, lágy ételeket fogyasztani, langyos hőmérsékleten.
  • Az étrendünk legyen színes, zöldségekben és gyümölcsökben, diófélékben gazdag. A változatos, színes étrend biztosítja, hogy szervezetünk megfelelően ellátott legyen élelmi rostokkal vitaminokkal, ásványi anyagokkal és antioxidánsokkal. Bélflóránk egészséges kiemelt fontosságú az immunvédekezésben.
  • Ha elvesztettük íz-és szaklásérzékelésünket, akkor kiemelten figyeljünk oda étrendünk színeire, a változatosságra. Élvezeti érték szempontjából hiába “mindegy”, hogy üres kenyeret eszünk magában, vagy egy fehérjedús szendvicset zöldségekkel, a regeneráció gyorsítása érdekében ne ragadjunk le az első változatnál. Ízesítéshez extra só hozzáadása helyett használjunk karakteres zöldfűszereket, mustárt, sűrített paradicsomot. 
  • Ha a betegséget követően gyors ütemben veszítünk testtömegünkből, akkor ezt mindenképpen jelezzük a kezelő- vagy háziorvosunknak. Ne örüljünk a hirtelen fogyásnak, ebben az esetben izomtömeget vesztünk, nem zsírból fogyunk. Az izomtömegvesztés megnehezíti a felépülést, és egészségünk visszanyerését. Egyes esetekben speciális élelmiszerek, tápszerek alkalmazására is szükség lehet a testtömeg növelés érdekében.
  • Étrendünk legyen sovány fehérjékben gazdag. Fogyasszunk rendszeresen baromfiféléket, halat, sovány tejtermékeket, tojást, gabonaféléket, hüvelyeseket, olajos magvakat.
  • Figyeljünk oda a megfelelő folyadékbevitelre. Ha unjuk a vizet, igyunk teát, gyümölcsleveket, turmixokat. Legyen meg a napi 2-2,5 l folyadék minimum.

Ha már átestünk a betegségen, a kiegyensúlyozott étrend fontos, de nem elégséges feltétele a rehabilitációnak. Kövessük mindenben kezelőorvosunk tanácsait, pihenjünk sokat – de, amennyiben lehetséges, töltsünk sok időt a szabadban, friss levegőn. A COVID-betegség hosszú távú szövődményei esetén szükséges lehet az étrend átalakítása, optimalizálása, ehhez kérje dietetikus segítségét.

Fizikai egészségünk mellett fordítsunk figyelmet mentális egészségünkre is, kérjünk bátran szaksegítséget, ha egyedül nem boldogulunk a nehézségekkel. 

Bodon Judit dietetikus

Share This