BÖJT IDŐSZAK

Benne vagyunk már a húsvétig tartó nagyböjti időszakban, lássuk, mire kell figyelnünk, ha mi is tartjuk a böjtöt!

A nagyböjti időszak egyes keresztény közösségekben a húsvétot megelőző 40 napot felölelő időszak. A bűnbánati, felkészülési időszak alatt érvényes étrendi szabályok változó szigorúságúak. Mára pl. a katolikus egyház csak hamvazószerdára és nagypéntekre ír elő szigorú böjtöt, ezeken a napokon a 18-60 éves hívek háromszor étkezhetnek, és egyszer lakhatnak jól. Ezeken a napokon illetve a nagyböjti időszak pénteki napjain nem javasolt a húsfogyasztás.

Ma már gyakori, hogy nem csak a keresztény hívők fognak bele a 40 napos böjtbe, illetve vannak, akik a fentieknél szigorúbban értelmezik magukra a szabályokat.

Attól semmiképpen ne tartsunk, hogy a 40 napon át tartó csökkentett húsfogyasztásnak érdemi egészségkárosító hatása lenne. Ha odafigyelünk a megfelelő, növényi alapú fehérjebevitelre, akkor nem fog fehérjehiány kialakulni a szervezetünkben. Arra természetesen figyeljünk, hogy a húsok (esetleg halak, tojás, állati eredetű élelmiszerek) elhagyásából fakadó energiahiányt, éhségérzetet ne süteményekkel pótoljuk.

Itt a nagyszerű lehetőség, hogy kibővítsük zöldséges ételeink palettáját, hogy rendbe szedjük étkezési ritmusunkat, hogy elhagyjuk random nassolási szokásainkat. A csökkentett húsfogyasztás a zsírbevitel csökkenését vonja maga után, a megnövelt zöldség-, gyümölcsbevitel pedig segíti bélflóránk egyensúlyát, és szerepet játszik koratavaszi vitaminraktáraink feltöltésében.

Ha szénhidrátanyagcsere-zavarral élünk, akkor böjti étkezési ritmusunkkal, szénhidrátbevitelünkkel ne borítsuk fel drasztikusan a megszokott étrendünket, nehogy az új szokások rosszullétekhez vezessenek.

Amennyiben lehetséges, ne csak az étrendben böjtöljünk, hanem távolodjunk el egy kicsit a hétköznapi mókuskeréktől is. Sétáljunk, kiránduljunk, relaxáljunk, töltsünk érdemi időt szeretteinkkel és saját magunkkal is.

A negyven nap elteltével mindenképpen értékeljük ezt az időszakot, keressük meg azokat az elemeit, amelyeket érdemes hosszú távon is megtartani. A böjt és a húsvéti ünnepek után pedig alakítsunk ki egy olyan étrendet, amiben ezeket az új szokásokat is beépítjük. 

Bodon Judit dietetikus

Share This