7 OK, AMIÉRT ÉRDEMES RENDSZERESEN HÚSMENTES NAPOKAT ILLESZTENI A HETI ÉTRENDEDBE

Pár éve gyűrűzött be hozzánk is az ún. Húsmentes Hétfő (“Meatless Monday”) mozgalom, amely szerint érdemes heti egy alkalommal húsmentes napot beiktatnunk heti étrendünkbe. Ezt követően – talán 2019-re tehetjük, amikor robbanásszerűen – megnőtt a vegán étrendre buzdító felhívások száma. Egyre több ismert ember tért át a növényi étrendre, így egyre többen ismerték ezt meg, és egyre többen is váltottak ennek megfelelően életmódot. 

Bár jómagam nem vagyok vegán, még csak vegetáriánus sem, az nem kérdés, hogy van helye a húsmentes napoknak az életünkben. Én is szoktam javasolni a klienseimnek, akár heti többször is – vagy akárcsak úgy is, hogy egy nap csak egy-egy étkezés tartalmaz húsfélét (félreértés ne essék, ez azonban nem azt jelenti, hogy lekváros croissant ehetünk mogyorókrémes kaláccsal).

A húsmentes étkezések előnyei (ideális esetben):

  1. Megnő a zöldségfogyasztásunk. Ez egy kiváló lehetőség arra, hogy új ízekben, ételekben próbáljuk ki régi zöldségeinket, csodás felismerés meglátni azt, hogy milyen ízletes, különleges, változatos ételek készíthetőek el zöldségekből, hogy egy sült céklának milyen más íze van az ecetes céklához képest, vagy, hogy egy fűszeres, sült karfiol mennyivel nagyobb élmény, mint a levesben puhára főtt változat.
  1. Kipróbálunk új alapanyagokat. Ha elhagyjuk a hagyományos húsos ételeinket, akkor “kénytelenek vagyunk” helyettük új receptúrákat keresni, gyakran új alapanyagokkal. Nem kell ezeknek különleges superfoodoknak lenniük, térjünk be a zöldségeshez és válasszunk valamit, amit még sosem próbáltunk, vagy ritkán fogyasztunk.
  1. A zöldségbevitel növelése miatt nő az élelmirost-bevitelünk, ami jó szolgálatot tesz emésztőrendszerünk egyensúlyának támogatásában.
  1. A zöldségek, gyümölcsök élénk színe gyakran antioxidáns-tartalmuknak köszönhető, ezért ha a szivárvány színei megjelennek a tányérunkon, akkor jó eséllyel kielégítő lesz a mikrotápanyag-bevitelünk.
  1. A húsbevitel csökkentése miatt nagy valószínűséggel csökkenni fog a zsírbevitelünk is. Mégpedig a zsírokon belül is az ún. telítettzsírsav-bevitelünk, amelyek túlzott fogyasztása szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában.
  1. A húskészítmények fogyasztásának csökkentésével pedig a zsírok mellett csökken a só-, és az adalékanyagbevitelünk is.
  1. Ha csökkentjük az állati eredetű alapanyagok mennyiségét az étrendünkben, akkor hozzájárulunk a bolygónk fenntarthatóságához is. Ez pedig ma már egy dobogós szempont kell legyen mindannyiunk gondolkodásában.

Bodon Judit dietetikus

COVID-rehab étrend

COVID-rehab étrend

Egy éve már, hogy itthon is azonosították az első COVID19 beteget. A vírus azóta is nagyon erős...

read more
Share This